Bucureştiul are o reţea foarte complexă de autobuze, tramvaie şi troleibuze, care este, la prima vedere destul de confuză pentru turişti. Acest lucru nu nu se datorează vreunor neconcordanţe în cadrul reţelei, ci mai degrabă reţelei complexe de sute de rute de autobuze, tramvaie şi troleibuze în oraş. Dar transportul public de suprafaţă poate fi o modalitate foarte bună de a circula în Bucureşti, deoarece există un autobuz, tramvai sau troleibuz practic peste tot în oraş. frecvenţa este de obicei foarte bună, deşi pot fi foarte aglomerate în orele de vârf.
Asiguraţi-vă că ştiţi staţia unde vreţi să coborâţi – chiar dacă în cele mai multe troleibuze şi, în unele autobuze şi tramvaie moderne următoarele opriri sunt anunţate în mod automat şi afişate pe un ecran din interiorul vehiculului. Dar aceste ecrane au tendinţa de a nu fi foarte fiabile, arătând fie o oprire greşită fie nu funcţionează deloc. În plus, autobuzele mai mari (cel mai frecvent găsite în afara centrului de bază) nu afişează şi nici nu anunţă staţiile. Dacă nu sunteţi sigur dacă o oprire este cea pe care o doriţi, puteţi întreba întotdeauna călătorii.
Sistemul de tichete utilizeaza smart-carduri fără contact numite carduri Activ. Odată cumpărat pentru 3,7 lei (veţi avea nevoie de un act de identitate pentru a aceasta) cardurile pot fi încărcate cu diferite opţiuni de tichetare, inclusiv unele care permit utilizarea atât pe metrou cât şi în reţelele de suprafaţă. Alt tip de card destinat utilizatorului ocazional este numit Multiplu, care poate fi cumpărat pentru 1,6 lei şi încărcat cu minimum 2 călătorii de până la 10 sau abonament zilnic/săptămânal. Cardul Multiplu nu poate fi reîncărcat şi se achiziţionează astfel de fiecare dată după consumare.
Pentru a valida cardul după folosirea într-un vehicul (sau staţie de metrou) se ţine nemişcat în faţa aparatului de validare (o cutie portocalie, cu un ecran LCD mic) până când auziţi un semnal sonor scurt (Ecranul LCD va afişa „Călătorie plăcută”). Dacă auziţi un bip lung urmat de mesajul „Repetaţi validarea la acelaşi validator” sau orice alt mesaj, trebuie să validaţi din nou cardul. Este foarte frecvent în acest sistem să apară erori, astfel încât este recomandabil să vă asiguraţi că aţi plătit călătoria. Dacă doriţi să vă asiguraţi că aţi plătit-o, apăsaţi butonul 1 şi ţineţi cardul lângă validator, acesta va menţiona suma şi pentru câţi pasageri care a fost validat. Pentru a valida pentru mai mult de un pasager (acest lucru este disponibil doar pentru un card electronic nu pentru fiecare tichet de abonament zilnic/lunar/săptămânal), va trebui să apăsaţi butonul nr. 2 şi să ţineţi cardul lângă validator. Pentru orice alt călător suplimentară trebuie să apăsaţi 2 din nou şi să primiţi mesajul „Călătorie plăcută” pentru fiecare pasager.
Biletele de hârtie valabile pentru o plimbare pe o rută nu mai sunt disponibile (acestea au fost eliminate începând cu luna mai 2011). Aveţi grijă că nu vă puteţi cumpăra bilete/carduri în vehicule şi dacă v-a prins un inspector (controlor) aţi putea fi amendat cu 50 de lei. Unele autobuze încă folosesc vechiul sistem de bilet de hârtie, în esenţă, o bandă de hârtie care trebuie să fie validată în interiorul autobuzului. Asiguraţi-vă că validaţi biletul, întrucât verificările pot fi foarte stricte, chiar şi pentru turiştii nefamiliari cu sistemul. Un bilet este valabil doar pe autobuzul/tramvaiul/troleibuzul în care a fost validat.
Dacă schimbaţi mijlocul de transport trebuie să validaţi din nou cardul. De asemenea, biletul este valabil doar pentru o călătorie cu vehiculul de transport de la un capăt la altul. Oricum, în Bucureşti cele mai multe autobuze şi troleibuze vor avea un terminal (de obicei în centrul orasului, unde există spaţiu pentru manevrele de la „sfârşitul liniei”), fără o oprire distinctă, astfel încât nu veţi fi conştient de faptul că trebuie să validaţi din nou, existând riscul să primiţi o amendă. Din acest motiv, este mai bine să cumpăraţi un abonament de o zi (8 lei) sau săptămânal (17 lei) pentru călătoriile dumneavoastră în Bucureşti, pentru că acestea nu vor necesita nicio validare. Preţurile sunt foarte mici în comparaţie cu opţiunile de călătorie disponibile (autobuze, autobuzele de noapte, tramvaie şi troleibuze), astfel încât veţi putea avea o călătorie fără probleme.
Începând cu iulie 2011, autobuzele de noapte sunt de asemenea disponibile. Ele rulează între orele 23:00 şi 01:00, la fiecare 30 de minute, de la 01:00 la 5:00 la fiecare 1 oră şi între 05:00 – 06:00 la fiecare 30 de minute. Liniile pot fi văzute aici şi harta aici.
(Extras din cartea Ghid turistic București)
One thought on “Sfaturi turistice: autobuzele, tramvaiele şi troleibuzele în București”